Rabu, 19 Oktober 2016

Filem Pendek : Imaginasi Si Buta



Seorang lelaki menjalani kehidupan dalam dunia gelap. Pendengaran dan sentuhan dapat membantu beliau untuk berimaginasi. Dia ingin membuktikan bahawa dunia orang buta bukanya kesedihan dan kegelapan.

Sebuah filem pendek mengenai imaginasi apabila mengetengahkan watak seorang lelaki yang mempunyai masalah penglihatan namun lelaki tersebut mempunai dunianya sendiri. Membayangkan bahawa dia mampu melihat kepada persekitaran dengan jelas, mampu hidup seperti manusia lain yang jelas penglihatannya. Filem ini bukan sahaja menunjukkan di mana meskipun masyarakat sekitar melihat bahawa tidak mampu melihat seperti orang lain merupakan satu kelemahan namun video ini memaparkan bahawa hebatnya kuasa tuhan dengan minda yang manusia ada meskipun tidak jelas pada mata namun masih mampu berimaginasi.

Daripada sudut penulisan cerpen, idea yang boleh didapati daripada filem pendek ini berdasarkan skop imaginasi apabila gambaran seseorang yang mempunyai kekurangan namun masih diberi peluang untuk merasakan suatu nikmat penglihatan secara imaginasi serta berbeza dengan orang lain. Filem pendek ini turut membawa makna di mana mereka melihat mereka yang mempunyai cacat penglihatan pada sudut yang boleh menguruskan diri sendiri, masih merasakan nikmat penglihatan dalam minda dan bukannya hanya mengharapkan kepada masyarakat sekeliling.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan